Världens bästa sommarstuga

Det var en gång ett litet sommarhus i ett sommarstugeområde. I den lilla stugan har jag tillbringat många somrar och vintrar. När det var sommar badade vi i en av de uppblåsbara poolerna, plockade smultron i slänten, hjälpte till att vattna alla farmors blommor och växter. Om vintrarna åkte vi pulka i slänten, eldade i kamin och spelade spel i "stora rummet". Det var inte stort i huset. Det var ett vardagsrum aka. "stora rummet", ett sovrum, ett kök och en toalett. Golvet i vardagsrummet var brunt och mönstrat, det var kul att leka med bilar på det golvet, det lät så skönt. Kaminen var bäst. På sommaren när det var döhett ute muttrade jag "vad ska man göra här ute om man inte får elda?!" Det var svårt att låsa dörren intill huset innefrån, man var tvungen att dels låsa med några kapslar ungefär, det fick alltid en vuxen göra för jag kunde inte. Till vänster om dörren var det en skänk. I en av lådorna fanns alltid en godisburk med sega godisar.

På tomten fanns det ett trädäck där vi oftast åt, en "dansbana" (varför det kallades så vet jag inte för jag har varit med om att någon dansat där, men så kallas det i alla fall), ett gästhus, en vedbo och massor av bär. I gästhuset lekte jag och Elin mamma pappa barn. Det fanns en bäddsoffa till vänster och där sov vi om nätterna i leken. Vi fick inte ha nyckeln dit och låsa varje gång vi skulle ut och handla, trots att det hörde till tyckte vi men vi var glada ändå.

Elin firade alltid sina födelsedagar där, vi släpade med oss hela släkten ut dit och mixade med både mammas och pappas släkt. Det var skön stämning. Vi barn badade i poolerna och de vuxna pratade och njöt av vädret. Som ni vet fyller min syster i juli och jag kan inte minnas ett enda firande som det regnade.

Vi var också där på varje midsommar. Vi åkte ut med farmor och farfar då pappa och hans bröder var där dagen innan också, de drack öl och lyssnade på grabbig musik. Ibland filmade de vissa delar av kvällen, typ när någon somnat på altan med en öl i handen eller så. Det är ganska kul att titta på de filmerna. Dagen efter åkte jag höskrinda ner till midsommarstången, de andra gick. Ibland åkte någon med mig om jag blev för blyg. Det var inte bara jag som åkte, om man säger så.

När Elin och jag blev lite äldre byggde pappa en koja till oss i skogen bakom huset. Kojan var formad som en trekant mellan tre träd och taket var av presenning. När det hade regnat och vi kom ut var allt vatten på en enda plats i presenningen så då fick pappa följa med dit och försöka välta över bulan som hängde ner i kojan. Vi hade en riktig dörr och fint golv. Vi hade möblerat med ett bord som vi själva målat och plaststolar, ibland en badsoffa. Grannen hade också barn. Barn som också ville ha en koja men som inte fick någon. De var i sin stuga oftare än vi var i vår och när vi inte var där använde de våran koja. Det tyckte inte Elin och jag om, vi kallade dem för snorungarna. Vi skrev en lapp en gång, förklarade att det var vår koja och att vi inte ville att de skulle vara i den. Vi fick aldrig något svar, bara fler godispapper på bordet. Gissa om vi var arga?

Sommarstugan låg i Näshulta som ligger någon mil från Eskilstuna. För kanske, fem-sex år sedan sålde farmor och farfar det lilla huset. Jag saknar det jättemycket. Det var så skönt att åka dit. Även om man inte fick elda när det var 30grader och sol.





Ska jag ha en sommarstuga ska den ligga i Näshulta.


Kommentarer
Postat av: Hon som fyller i Juli

<3 <3 sexxiga "magtröjja"! ;)

2011-08-10 @ 21:07:40
Postat av: Elli

Åh Jisses vad jag saknar den stugan! Det finns så mycket minnen, minnen som du så vackert påminde om! Hade den funnits kvar i Wallmans ägo, ja då skulle jag vara lycklig! Och kommer du ihåg de småsmåsmå minigrodorna påväg ner till badet??? :) haha, så söta!

Jag skulle, även som du precis gjort, kunna beskriva och prata om näshulta-stugan, på fjärilstigen, i evigheter :)

2011-08-11 @ 00:30:30
Postat av: IDA

Elli, ja de kommer jag ihåg! Haha åh, smågrodorna... Påtal om vägen så kommer jag ihåg farthindergrejerna som låg på vägen, haha..

2011-08-11 @ 13:21:28
URL: http://ikwallman.blogg.se/
Postat av: Elli

Haha, ja dom e svåra att glömma, både smågrodorna och farthindergrejerna ;)

2011-08-12 @ 00:04:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0